Досвід роботи
















Використання компютерних технологій навчання при розвязуванні математичних завдань
Перед людиною є три шляхи до розуму:
 шлях роздумів – найбільш благородний,
 шлях наслідування – найлегший,
шлях особистого досвіду – найважчий.
Конфуцій
Діяльність вчителя вимагає того, щоб ми завжди крокували у ногу з часом, цікавилися тим, чим цікавляться наші учні. Адже від освіти сьогодні потрібно більше, ніж вчора. Вже зараз неможливо викладати предмети традиційно, так як в усі галузі нашого життя швидко увійшли інноваційні технології. Досягти бажаних високих результатів в педагогічній діяльності можна лише шляхом підвищення інтересів учнів до вивчення предмета. Саме тому я обрала тему, над якою працюю: “Використання компютерних технологій навчання при розвязуванні математичних завдань.
Актуальність  обраної проблеми сприяє:
v активізації пізнавальної діяльності;
v вихованню активної творчої особистості;
v розвитку творчого мислення та просторової уяви;
v урізноманітненню навчальної діяльності;
v унаочненню нового матеріалу.
Мета моєї роботи:
v викликати  інтерес учнів до змісту проблеми;
v виховувати навички самостійного здобуття знань;
v творчо застосовувати знання в нових ситуаціях;
v формувати інформаційну компетентність;
v залучати додаткову інформацію в процесі  вивчення  математики.
Мої завдання як вчителя математики наступні:
v забезпечити фундаментальну математичну підготовку дітей;
v формувати інформаційну та методичну культуру, творчий стиль діяльності учнів;
v підготувати учнів використовувати інформаційні технології та інші інформаційні структури;
v створити умови для розвитку особистості дитини з урахуванням її потреб і можливостей;
v оволодіти основами роботи з різними видами інформації за допомогою комп'ютера та інших засобів інформаційно-комунікаційних технологій (ІКТ);
v виробити навички застосування засобів ІКТ при виконанні індивідуальних і колективних проектів, у навчальній діяльності, при подальшому освоєнні професій, які користуються попитом на ринку праці.
Новизна мого досвіду  характеризується пошуком нових підходів до викладання математики, суттєвою зміною у змісті, формах та методах навчання, а також полягає в цілеспрямованому формуванні освітнього середовища, що дозволяє використовувати сучасні педагогічні технології, які сприяють реалізації максимальної самостійності учня на уроці і в позаурочний час, комбінуючи відомі методики і прийоми, направлені на розвиток пізнавального інтересу, розробляючи наочний матеріал для розвитку образного мислення та розробляючи дидактичний матеріал з використанням інформаційних технологій. Досвід пройшов у школі, у якій я працюю, а його творчі набутки були представлені на сторінках блогу, пропагувались серед педагогів району, а саме на семінарі ШМВ математики та фізики, на засіданнях творчої групи вчителів математики, на районному етапі Всеукраїнського конкурсу Учитель року - 2016.
       Основною педагогічною ідеєю досвіду є створення умов для індивідуального розвитку учня, підвищення його пізнавальної активності через широке застосування на уроках математики сучасних педагогічних технологій. Вважаю, що саме під час вивчення шкільного курсу математики компютерні технології дозволяють дитині працювати в своєму особистому режимі, не створюючи дискомфорту. Водночас учням з високими навчальними можливостями вони створюють умови за той самий час отримати поглиблені й розширені знання, що значно економить час того, кого навчають і того, хто навчає. Повністю розвязується проблема «пропущеного» матеріалу.
Теоретична основа досвіду
Комп’ютерні технології належать до технології програмованого навчання, яка почала активно впроваджуватися в освітню практику з середини 60-х років ХХ століття. Підґрунтям для широкого впровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес стали наукові дослідження Є. Вінниченка, Ю. Горошка, Т. Дубової, М. Жалдака, В. Клочка, Т. Крамаренко, Н. Морзе, С. Ракова, Ю. Рамського, С. Семерікова, О. Скафи, О. Співаковського, Ю. Триуса та інших. Cеред найуживаніших мною видань можна виокремити посібники П. Малого, Г.Качинської, В.Вавілова, І.Бученко.
В. Биков, Р. Гуревич, Б. Гершунський, М. Жалдак, , Ю. Жук, Г. Кедрович, М. Лапчик,  Ж. Меншикова у своїх працях висвітлюють окремі питання використання засобів новітніх інформаційних технологій у навчанні. У роботах С. Григор'єва, А. Кузнецова, М. Сухарєва подана класифікація використання ІКТ у процесі навчання за різними критеріями. Дидактичні і психологічні аспекти застосування ІКТ знайшли відображення у працях В. Безпалька, О. Гокунь, В. Ляудіс, Ю. Машбиця, А. Пишкала, І. Синельник та інших дослідників.
Окрім перелічених праць, у своїй роботі я послуговуюсь публікаціями всеукраїнських фахових часописів “Математика в школах України”, “Математична газета”, “Математика”, “Джерела”, а також використовую доступні можливості різноманітних інтернет-ресурсів.
Технологія реалізації досвіду
У процесі своєї педагогічної діяльності намагаюсь привернути увагу учнів до вивчення математики, викликати у них інтерес до окресленої проблеми. Успішність переходу від механічного засвоєння учнями знань до формування вмінь і навичок самостійно здобувати знання значною мірою залежить від мети використання комп’ютера в навчальному процесі, від якості й можливостей програмного забезпечення.
Слід зауважити, що комп’ютерні засоби намагаюсь застосовувати на всіх етапах і на всіх типах уроків. При цьому використовую їх для реалізації наступних принципів.
Принцип наочності. Дозволяє використовувати на будь-якому уроці ілюстративний матеріал, аудіо та відео матеріал, ресурси рідкісних ілюстрацій. Наочність матеріалу підвищує його засвоєння учнями, тому що задіяні всі канали сприйняття учнів – зоровий, механічний, слуховий і емоційний. Зокрема, використовую на своїх уроках диски «Електронний конструктор» та ППЗ Математикадля 5 та 6 класів:


Принцип доцільності. Використання мультимедійних презентацій, створених у програмі Power Point, вважаю доцільним на будь-якому етапі вивчення теми і на будь-якому етапі уроку. Подача навчального матеріалу у вигляді мультимедійної презентації скорочує час навчання. Слід зауважити, що наявність Інтернету в школі дає можливість учням стати більш конкурентоздатними у сучасному світі. 

 Принцип міцності. Використання навчальних програм дозволяє на уроці вдало доповнювати теоретичний матеріал, наприклад     графічний редактор Pаint будує зображення геометричних фігур, а пакет Microsoft Excel дає унаочнення у вигляді діаграм довільного виду:


Принцип доступності. Комп’ютерна технологія інтегрується з технологією диференційованого навчання і дозволяє одночасно на уроці виводити на монітор або екран різнорівневі завдання, контрольно-тестові завдання, завдання підвищеної складності. Найчастіше застосовую контролюючо-тестову програму Test-W-2 для перевірки рівня засвоєння знань і вмінь учнів:


Принцип системності. Використання комп’ютерних технологій дозволяє мені розробити систему уроків з однієї теми, а також виводячи на екран елементи попередніх уроків, пояснювати нове. Я працюю з текстовим редактором Microsoft Word для створення власної бази  дидактичних матеріалів, розробок уроків, опорних конспектів, а також робочих зошитів до уроків:


Принцип послідовності. Як і на традиційних уроках, навчальний матеріал запам’ятовується в більшому обсязі і міцніше. Адже, ми знаємо, що
- коли людина слухає, вона запам'ятовує 15% вербальної інформації,
- коли дивиться - 25% зорової інформації,
- коли бачить і слухає - 65% отриманої інформації.
Принцип науковості. Перетворення цього принципу при мультимедіа навчанні отримує більш фундаментальну основу.
Крім згаданих вище, у своїй педагогічній діяльності використовую ще такі комп’ютерні технології:
Ø     програму Advanced Grapher та Динамічна геометрія для побудови графіків функцій та вивчення їхніх властивостей, для графічного розвязування рівнянь та нерівностей, зокрема тригонометричних і дробово-раціональних:


        
Ø     навчально-інформуючі електронні підручники (наприклад, ресурс 3dg.com):

Ø    метод проектів, який передбачає результат роботи не тільки у вигляді презентації, але і у вигляді публікації, блогу, веб-сайту:



Ø    програмне середовище Maple та Latex, які здебільшого використовую, як засіб самоосвіти, оскільки вони вимагають знання початків програмування.
Ще маю досвід щодо створення посібника під назвою: “Модуль числа, з матеріалами якого можна ознайомитись на сторінках блогу http://chepilkristina.blogspot.com/.
      Вважаю, що навчання із застосуванням компютерів потрібне, але в жодному разі воно не може, та і не повинно, замінити вчителя, а тільки є інструментом для доповнення праці педагога.
Апробація та результативність досвіду
Впровадження комп’ютерних технологій у навчальний процес з використанням різних форм та методів роботи дозволило мені значно підвищити мотивацію навчання, сприяло росту продуктивності та сталості уваги на уроках, покращенню зорової пам’яті, збільшенню відсотка учнів, які самостійно працюють над виконанням завданнь із використанням ІКТ.
Мій досвід роботи з даної теми в цей час дає можливість оцінити ефективність використання комп’ютера на уроках математики:
             підвищився інтерес учнів до вивчення математики — на 25%;
             зріст відсоток якості навчання математики на 10-15%;
             покращилися результати учнів на II етапі Всеукраїнської олімпіади з математики;
             добрі та відмінні сертифікати продовжує отримувати значна частина учасників конкусу Кенгуру.
Я, як учасник творчої групи вчителів математики, що працює над проблемою Формування креативності на уроках математики в умовах нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти беру участь у розробці посібника з даної теми.
Всі свої напрацювання продовжую розміщувати на власному блозі.
Висновки
Компютерні технології при правильному використанні є невід’ємним елементом навчання.
Проведення уроків математики із застосуванням цих технологій допомагає:
1)      підвищити рівень засвоєння навчального матеріалу;
2)      розвивати пізнавальний  інтерес учнів;
3)      забезпечити  диференційований  підхід  до вивчення предмета;
4)      формувати здатність самостійно оволодівати знаннями, творчо мислити;
5)      застосовувати здобуту інформацію у власному житті;
6)      адаптувати учня до умов сучасного життя.
Отже, використання компютерних технологій дає мені можливість виховувати сильну особистість, здатну жити, працювати та саморозвиватися у світі, що безперервно зазнає змін.

3 коментарі:

  1. як завжди:усе максимально чітко та зрозуміло,молодчина!

    ВідповістиВидалити
  2. як завжди:усе максимально чітко та зрозуміло,молодчина!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, радію, що маю однодумців, а значить все це не намарно, і може навіть комусь стане у допомозі.

      Видалити